24 aug 2016

Droombaan gezocht #2 Invallen


Vorige week ben ik begonnen met een nieuw onderwerp op mijn blog: Droombaan gezocht. Met dit nieuwe onderwerp neem ik je mee in het vinden van een baan in het onderwijs. Want ondanks het aangekondigd lerarentekort, is er geen baan te (ver)krijgen als startend leerkracht. Lees mijn eerste blog hier terug en verder voor een nieuw stuk.
In mijn vorige blog is te lezen dat ik de invalklus op de school waar ik heel graag wilde werken te heb. Het avontuur kan beginnen als fulltime invalleerkracht in groep 4. Het is precies 1 oktober en het schooljaar is pas een maand bezig. Mijn eerste dag is een woensdag dus het is maar een halve dag.
"Zeg, heb jij hier niet al een keer stage gelopen?"
Ik zei toch dat ik terug zou komen als ik klaar zou zijn met de pabo. Heb ik nu mijn doel of droom waargemaakt? Ik voel me fantastisch, ook al ben ik officieel nog niet klaar. Een collega die normaal op de woensdag de groep wel eens overneemt, start met ze op. Zo kan ik kennismaken met de leerlingen en de routines bekijken. De ochtend vliegt om en gek genoeg zit ik er meteen weer helemaal in.

De middag staat volgepland met overleg en voorbereidingen. Ik heb niet eens tijd om na te denken. Invaller of niet, ik moet fulltime aan de bak en meteen meedraaien in het team van de school. Wat wel een voordeel is, omdat ik een aantal collega's al ken en ik me daardoor niet een buitenbeentje voel. Als invaller wil dat soms nog wel eens het geval zijn.
"Je bent nog niet gillend weggerend, dus we willen je vragen of je ook in groep 3 wilt komen invallen?"
Maar voor dit zover is, gaat er nog een tijdje overheen. Na een maand of drie zit mijn invalklus er in groep 4 op. Ik ben afgestudeerd en heb ervaring opgedaan, dus onderwijsland ligt aan mijn voeten. Ik moet een maand of twee overbruggen en blijf elke maandag in groep 6 op de huidige school. Pittige groep, maar ik doe ervaring op. In de tussentijd val ik in op meerdere scholen.

Zo sta ik ineens voor een kleutergroep - ik heb toch helemaal niks met kleuters?? - en de week daarna ineens voor het puberende groep 8. Of dat leuk is? Nee. Ik kom om acht uur de school binnen lopen en soms is er niemand die je vertelt waar je heen moet. Ik lees me voor half negen in en probeer er het beste van te maken. Gelukkig helpen veel leerlingen met hoe het wel moet - Onze juf doet dat altijd anders - Het is een kwestie van niet teveel ervan aantrekken.
"Welkom in groep 3 juf Manon" 
Het plantje met kaart staat lang op het bureau. Ik ben weer terug bij mijn droombaan, droomschool, droomgroep. Ik ben nog steeds aan het invallen, dat wel. Maar niet meer van school naar school. Ik ben weer in de veilige haven tussen fijne collega's en werkwijze die ik ben gewend. Vier dagen werk ik met plezier in groep 3 en 6. Ik heb het goed voor elkaar, een half jaar lang. Privé maak ik nieuwe stappen door op mezelf te gaan wonen, er is uitzicht op een plek voor volgend schooljaar.

Die komt er, met al mijn vreugde en geluk. Als startend leerkracht hoef ik niet verder te zoeken naar nieuw werk. Vastigheid, inkomen, fulltime en een eigen groep. God, wat ben ik gelukkig. De uitdaging ligt aan mijn voeten. Droombaan gevonden.

Manon

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Ik studeer volgend jaar hopelijk af als leerkracht basisonderwijs, maar hoor heel veel om mij heen dat het vinden van een baan heel lastig is.

    BeantwoordenVerwijderen