31 aug 2012

Nieuw huid, nieuw leven


Gisteren heb ik een langgekoesterde stap in mijn leven gezet. Ik ben naar de dermatoloog gegaan.
Ik kamp al jaren met acné. Als pubertje had ik het hormonaal en sinds een jaar of zes alleen nog maar op de kin en kaak. 
Ik was dit op mijn 23e zeer beu en moet drastische stappen ondernemen.
Met een verwijzing van mijn huisarts had ik al vrij snel plek bij een kliniek. Met het motto: nieuw huid, nieuw leven ben ik naar binnen gestapt. Geschokt had ik het pand daarna weer verlaten.
Nadat meneer Derma mijn huid had onderzocht met een spiegel-disco-lampje, vroeg hij wat ik er zoal opsmeerde?
"Wat niet? Ik heb werkelijk van alles geprobeerd."
Wat gebruikte ik op dit moment? Zal ik hem eerlijk opbiechten dat ik zelfs slakkengel van de Action smeer of lacht meneer Derma me dan uit?
"De Yves Rocher lijn en vanochtend Clearskin van Dr. van der Hoog, want ik was de vettigheid zat."
De vettigheid kon hij wel begrijpen en dat ik van alles smeerde was hem ook wel duidelijk.
"Dan gaan we vanaf nu stoppen met smeren en wassen."
Huh? Wat? Wat zegt u? Stoppen? Ik? Nu meteen? Is dit het? Ik moet gekeken hebben als een aap, want hij ging er geamuseerd voor zitten om me uit te leggen wat ik in het vervolg moest doen.
"Jij hebt je al die jaren dicht gesmeerd. En daar ga je vanaf nu mee stoppen." 
Geen schoonmaakritueel meer? Ergens kreeg ik een vlaag van opluchting. Zo leuk was het schoonmaakklusje nou ook niet iedere ochtend en iedere avond. Ik raakte ook in shock. 
"Maar, hoe ga ik het dan schoonhouden? Want helemaal niks, is dat wel goed?"
Meneer Derma antwoordde: "Jij hebt dat helemaal niet nodig. Wat jij wel nodig hebt is gewoon water. Hebben mensen zonder water en zeep ook een slechte huid?"
Mijn gedachte gingen meteen naar jonge mensen in arme landen, die hun handen wassen met pies. Al kwam ik snel tot de conclusie dat die nooit ergens last van hebben.
"Mijn huid gaat trekken na het douchen en wassen. Hoe ga ik dat oplossen? Door niks te doen en af te wachten?" Mijn ogen waren inmiddels zo groot als meloenen en mijn stem begon te trillen dat ik hiermee afgepoeierd werd.
"Nee, jij krijgt van mij een gel die het proces gaat versnellen. Ik laat je niet zomaar stoppen met smeren, dat is te heftig voor je." 
Opluchting. Een zucht van heb ik jou daar. Meneer Derma krabbelde iets op een papiertje wat ik zoals gewoonlijk weer niet kon lezen. Mijn juffrouw instinct wilde er al een rode streep doorzetten en er 'opnieuw' bij schrijven.
"Met deze gel ga je de uitbarsting van nu tegen, die smeer je minstens drie weken en dan kom je bij me terug." "En deze gel smeer je op de overige huid dat niet meer aangetast is. Smeer dit een jaar en je huid wordt egaal en zonder littekens."
Een jaar smeren? Na tien jaar doelloos smeren, kan ik nu ook wel een jaar goed smeren. Ik wilde meneer Derma bijna om de hals vliegen, maar gaf hem keurig de hand.
Buiten was ik nogal flabbergasted van de uitspraken van meneer Derma. De shock kwam opzetten terwijl ik naar de trein liep. Geen producten meer? Geen Kruidvat? Geen Yves Rocher? En ik heb me net aangemeld voor de Glossybox? En ik moet zo nog werken met dit blote-billen-gezicht.
Ik heb er een mini traan om gelaten, maar bedacht meteen voordelen voor mezelf. Geld besparend, tijd besparend en nieuw huid, nieuw leven.
Thuis heb ik nog eenmaal mijn gezicht gereinigd met mijn geliefde Yves Rocher en heb daarna geen creme of 'goedje' meer op mijn huid gesmeerd. Het eerste acné gelletje van meneer Derma ging op de kin en wangen en het proces is begonnen.
Andere mensen valt het helemaal niet op. De schilfers die me de aankomende dagen tegemoet gaan komen blijven gelukkig nog uit. Maar alles voor een nieuw huid, nieuw leven.
Na het werk 's avonds wilde ik mijn nieuw huid, nieuw leven eigenlijk vieren. Of mijn shock wegdrinken. Maar dat ging niet. Ook MZA (= Manon Zonder Alcohol) gaat gewoon door. 
Om het te verzachten had mijn geliefde een malt biertje gekocht. Smaakte best goed.
Vandaag is dus mijn eerste dag cremeloos en meneer Derma had gelijk. Ik heb dat helemaal niet nodig.
Ik was in een recordtijd klaar vanochtend. Welgeteld 5 minuten. Ik transformeerde met alleen water in een normaal blote-billen-gezicht. Oog make-up mag ik wel gebruiken, dus helemaal bloot zal het niet zijn.
Ik ga m'n best doen ongesmeerd te blijven, alcoholloos door het leven te gaan en miljoenen sparen omdat het nu gewoon weer kan.
Joe

2 opmerkingen:

  1. Hahaha heerlijk dat juffrouwinstinct. Ik hoop voor je dat je straks een heerlijk mooi blotenbillengezicht hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha je schrijft heel leuk :)
    Ik heb ook zo'n vettige huid maar lauw water is de oplossing !

    BeantwoordenVerwijderen