28 aug 2012

MZA = Manon Zonder Alcohol


De zomervakantie is voorbij. Het harde leven van studeren aan de Marnix is sinds gisteren weer begonnen.
Nu ik weer vol aan de bak moet en moet presteren. Heb ik mezelf een halt toegeroepen als het gaat om het drinken van alcohol.
Ik ben geen dramatische drinker door mezelf vol te tanken met alle alcoholische dranken die je maar kunt bedenken. Nee, zo erg is het niet met me gesteld.
Ik kies hier helemaal bewust voor!
De werkelijke reden waarom ik voorlopig stop met drinken, is om er geen gewoonte van te maken.
De afgelopen negen weken vakantie heb ik vrijwel dagelijks een alcoholische versnapering gehad. Op die ene avond na dan. Dat was de avond na mijn kater en ik al misselijk werd bij de gedachte alcohol te moeten drinken. Het tegendeel is er dus ook. Ik kan ook heel goed aan de prikwater of sap.

Afgelopen zaterdag werd mij de eerste avond zonder alcohol geschonken. Mijn beste vriendinnetje nodigde me uit om de nieuwe Jillz 0% te komen proberen.
Normaal kletsen we met gewone Jillz. Maar in het kader van: MZA, schonk ze me Jillz 0%.
De hele avond schik, met de smaak van Jillz en zonder een vorm van alcohol. Ik begon er al goed in te worden en mijn startdag was nog niet eens begonnen.
Helaas eindigde deze alcoholloze avond/nacht met één tequilla - om het af te leren - en een biertje. Dat nakletsen had ik ook helemaal niet moeten doen.

Maar, mijn startdag zou maandag zijn. Dus tot die tijd zou ik of niet drinken als ik er geen behoefte aan had en anders kon één biertje op de zondagavond geen kwaad.
Zo geschiedde en maandag zou maandag zijn, zoals alle andere maandagen ooit alcoholloos zijn geweest voor de vakantie.

Toch werd ik op mijn aller eerste MZA dag meteen op de proef gesteld. Deze maandag, mijn eerste schooldag en mijn eerste alcoholloze dag, was ook de maandag dat ik 1,5 verkering had met mijn grote liefde.
Mijn liefde en ik vieren dat regelmatig en dat gaat altijd in combinatie met prosecco, biertjes of coronaatjes.
Shit, dat ging dus niet. Een zwaar moment. Een heel zwaar moment!
Terwijl mijn geliefde een biertje dronk op het kleine jubileum, tikte ik het glas aan met prikwater. Hoera.
Mijn geliefde bood me een malt aan en meteen proefde ik de smaak van bier in mijn mond. Had me bijna over laten halen om er eentje te nemen. En net toen ik over stag wilde gaan, zei hij dat hij helemaal geen malt in huis was. Bedankt! Het zware moment dronk ik weg met borrelend prikwater.

Deze hele maand, dus ik reken even september geldt dus het MZA (Manon Zonder Alcohol). Elke dag, elk weekend en elk feestje (die uitgerekend deze maand gevierd moeten worden). Na een maand ga ik door voor onbepaalde tijd.
Dus, mocht ik bij je langs komen? Doe mij maar een sappie!

Dagelijks mijn MZA volgen? Via de hashtag: #MZA of via @Kraplapje op twitter.

2 opmerkingen: