26 sep 2016

Persoonlijk #10 Stoptober sober in October


Oktober is in zicht en dat is de maand dat veel mensen een stoptober aangaan. De één stopt met roken, de ander met ongezond eten en in de laatste categorie alcohol zullen ook veel mensen zich bij aansluiten. Na meerdere blogmomenten over alcohol, moet stoptober het laatste moment zijn om er echt goed mee om te kunnen gaan.

Ik ben geen held met alcohol. Nooit geweest ook. Een wijntje, een biertje, even lekker gezellig, een feestje of gewoon zelf. Een borreltje gaat er bij mij altijd wel in. Een koude gele rakker na het werk kon ik me voorheen bij de stoplichten al op verheugen.
"Sinds ik het niet meer in huis heb, gaat het goed"
Een tijdje terug heb ik voor mezelf bepaald om gewoonweg geen alcohol in huis te hebben. Niet meer standaard een kratje bier op het balkon of een fles wijn in de (koel)kast. Ik kan het niet. De verleiding om met een glaasje of flesje op de bank of in de tuin te ploffen is te groot. Het positieve is, is dat sinds ik het niet meer in huis heb, het goed gaat. Ik heb dan geen behoefte aan alcohol want het is er niet. Overigens koop ik het dan ook niet omdat een kronkel in mijn hoofd er wel zin in heeft.
"Helemaal stoppen is in mijn ogen geen optie, toch ga ik het doen"
Nu rest het laatste stukje zelfbeheersing nog wel tijdens etentjes, terrasjes, barbecueën of verjaardagen. Weer die gezelligheid die me ervoor doet kiezen wel een wijntje in te laten schenken. Met soms tot gevolg dat ik na een avond barbecuen en familie gezelligheid een fles in mijn mik heb. Hoezo brak de volgende ochtend? Ik voel mezelf dan altijd weer die faalhaas die stinkend naar een percentage de ogen opendoet met hoofdpijn en een maag dat overstuur is. Helemaal stoppen is in mijn ogen geen optie, ik vind het veels te gezellig en lekker. Toch ga ik het doen.
"Na de verjaardag van mijn broer, stoppen mijn zus en ik een maand met alcohol"  
Ik hoef niks te bewijzen. Aan niemand niet, ook niet aan mezelf. Maar ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik niet zomaar zonder kan. Ik ben eerlijk als ik nu al weet dat er moeilijke momenten gaan komen. Vrijdagmiddag bij opa, de herfstvakantie komt eraan en etentjes waarbij getoast gaat worden, moet ik de hele maand oktober doen met water of een sapje. Op 1 oktober na de verjaardag van mijn broer, stoppen mijn zus en ik een maand met alcohol. Om ons beter te voelen, geen katers meer te hebben en te leren toasten met water met bubbels. Het wordt zwaar, maar ik ga het doen voor mezelf.

Ik zet vast een fles champoepels klaar voor 1 november.

Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten