21 aug 2016

Een maand zonder WiFi


De titel vraagt niet of je een maand zonder wifi kan. De titel is een waargebeurd verhaal dat ik ruim een maand zonder internet en tv heb gezeten. Het was overbodige luxe in combinatie met veel bezoekjes buiten de deur en langer doorwerken om dingen te kunnen regelen. Yes, ik zat een maand zonder wifi!
"Even kijken of ze wifi hebben". Ik had - en heb eigenlijk nog steeds - een hekel aan mensen die bij elk restaurant, hotel of welke gelegenheid dan ook hun telefoon erbij pakken om te kijken of er wifi aan bord is! Verschrikkelijk! Je bent er even tussenuit, dus laat je telefoon weg en geef aandacht aan het gezelschap waar je mee bent.

In mei moest mijn internet en tv worden vervangen door een nieuwe provider. Dit zat eraan te komen en ruim van te voren ben ik ermee aan de slag gegaan om hooguit een week, of twee weken, zonder te komen. Ik ben een pro in het regelen van dit soort dingen, want op tv beloven ze het binnen een dag, maar ik weet wel beter.
"Ik vraag anderhalve maand van te voren een nieuw abonnement aan en de verkoper belooft me dat ik hooguit een dag of twee overbrugging heb. Yes!"
Bellen, nog eens bellen, aanvragen, navragen, adres doorgeven, glasvezel, snelheid. Ik hoor termen, geef allerlei persoonlijke gegevens door om er zeker van te zijn dat mijn oude internet wordt overgezet naar een eigen internet op hetzelfde adres. De desbetreffende provider maakt een notitie dat ik zo snel mogelijk wordt geholpen.

De tijd verstrekt, ik stuur de oude modem en kabels terug naar de provider. Een dag van te voren zelfs, want hoe eerder ze het binnen hebben, hoe eerder ze me aan kunnen sluiten. Die paar dagen zonder tv en internet overleef ik wel. En die overleef ik ook, heus. Ik zet mijn oude stereo er neer om naar de radio te kunnen luisteren - ik praat ook terug naar de DJ's om wat te kletsen in m'n eentje - en vraag aan familie of ze series en films voor me hebben om via de laptop op de tv te kunnen bekijken.

Na een maand krijg ik de eerste signalen door dat er een fout is gemaakt. "U heeft geen glasvezel dus dat gaat even duren." Ik ben echter net klant geweest met glasvezel, dus dat is onzin. Het blijkt een technische storing te zijn in de wijk. Heb ik weer. Ik bel elke dag om te vragen wat de stand van zaken is want de mobiele kosten op mijn telefoon beginnen op te lopen.
"Inmiddels blijf ik langer op het werk op persoonlijke online zaken af te handelen want thuis lukt het niet" 
Ik nodig mezelf uit bij anderen om te komen 'eten' - oftewel: even ongegeneerd mijn facebook, twitter en mail bij te benen want thuis gaat het niet. De einddatum dat ze de aansluiting zouden leveren nadert en nog kunnen ze me geen garantie bieden dat het wordt aangesloten. Na ruim een maand zonder tv en internet begin ik mijn luxe op te geven. Ik kan niet zonder en daarnaast is de service en stressfactortje geworden. Ik cancel de hele aanvraag en riskeer nog een maand zonder internet.

"Tijdens mijn schoolreis in Walibi tussen de gillende leerlingen sta ik mijn provider te woord en handel de aanvraag af"

Ze bieden ellende en erkennen de fout niet. Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken en voel me inmiddels afgesloten van de buitenwereld. Nog één poging bij een andere provider om zo snel mogelijk te worden aangesloten. Ze begrijpen mijn verhaal, gaan hun best doen. Binnen een week staat het pakket voor de deur - ik heb wel glasvezel! - en staat een mannetje alle kabels te installeren. Eindelijk beelden van het EK, al is die op dat moment al op z'n eind. 


Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten