5 mei 2016

Meivakantie

Het is meivakantie. Als juf heb ik daar sinds tijden erg naar uit gekeken want ik heb me voorgenomen deze vakantie niet terug te gaan naar het werk. Neemt niet weg dat ik nog 30 natuurtoetsen moet nakijken en 24 topotoetsen - die liggen al een week op tafel naar me te staren - maar dat is dan ook het enige wat ik doe deze week. Het voornemen om niets te doen deze vakantie had ik na één dag al verbroken, want niets doen zit niet in mijn aard. Ik ben een juf, ik ben altijd bezig, altijd in de weer en altijd wel op pad om iets te doen of te regelen. Een dag lukte het om uit te rusten maar na die ene dag is mijn meivakantie alleen maar een week van druk willen zijn. Ik slaap wat uit, ontbijt uitgebreid en dan? Staar ik vanaf mijn bank naar het winkelplein waar ik aan woon. Ik moet iets doen! Sporten! Een uurtje sporten, zonnebank, sauna, ik heb de ochtend vol weten te krijgen en na een bord spaghetti besluit ik toch nog maar even boodschappen te gaan doen - want tsja, ik moet wat doen -. 
Op de tweede dag vakantie het fenomeen huis opruimen! Mijn huis moet aan kant want ik vind het smerig. Al weken wil ik oude Libelles en Prive's sorteren en aan de overkant bij het bejaardentehuis aan de ouderen geven. Ik maak stapeltjes: 1 Libelle, 1 Privé. Nog maar 1 Privé bij elk stapeltje, het zijn er zoveel. 17 stapeltjes kan ik ervan maken. Voor elk stapeltje schrijf ik met mijn juffenhandschrift een briefje: Een zonnige dag en veel leesplezier.
Ik plak ze op de bovenste boekjes. Jezus wat zwaar! Met 17 stapels Libelles en Prive's loop ik naar de overkant de hal in. Dat zijn meer dan 17 brievenbussen en de helft heeft een NEE-sticker. Ik begin de stapels in brievenbussen te werpen. Had ik dat nummer al gehad? Even spieken, nee alleen een blauwe enveloppe in nummer 140, hoppa een stapeltje voor u. "Goedemorgen mevrouw" - "Dag meneer". Gezellige boel hier aan de overkant. 17 stapeltjes verder hoop ik dat ze er blij mee zijn. Ik kijk vanachter mijn eigen voorraam stiekem of ik iemand met een tijdschrift op het balkon zie lezen of dat ze hebben gezien dat ik het was. Wie weet wordt ik binnekort uitgenodigd door de lekkere geur van gestoofd kerstvlees want die Libelle heeft ook iemand in de brievenbus gehad. Maakt niet uit, ik kom wel in mijn chique jurk langs.


Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten