3 mei 2016

0,0%


Ik sta er in mijn omgeving om bekend dat ik van een drankje houd. Ze kunnen me altijd bellen of appen en ik kom wel even langs voor een wijntje of een ijskoud biertje. Van te voren neem ik me altijd voor niet zoveel te drinken en zeg dat ook altijd hardop zodat ik het probeer te geloven. Maar niets is minder waar. Na een gemiddelde stapavond of verjaardag krijg ik standaard een appje van mijn broer: 'En? Spouwerranger vandaag?' Oftwel: ik word weer eens brak of ziek van de drank wakker. Niet dat ik er trots op ben, maar het gebeurt me wel iedere keer opnieuw. Afgelopen weekend ging ik voor de zoveelste keer in de afgelopen tijd met mijn zus mee een wijntje doen. Samen met haar vriendinnen waarvan er één in verwachting was en als Bob ons kwam afhalen. "Ah, geselli even een wijntje. Leuk!"
Het begon ook fantastisch, gewoon rustig een rood wijntje aan de bar en we kletsten over vrouwendingen. 
Tot ze me overhaalden om het nummerspel te doen en ik meerdere shotjes weg tikte. Ik raakte nieuwsgierig naar het feit hoe de zwangere vriendin van mijn zus het uit kon gieren aan de bar zonder een druppel te drinken. "Ja, omdat het niet mag en ik zie jullie al dronken naar huis gaan, anders Bob ik niet". Ik moest er belabberd hebben bijgestaan en nam nog een slokje van mijn rode wijn. Ik vroeg aan haar of ze nog wat wilde drinken dan alleen ijsthee. "Doe maar een Radler 0.0" riep ze. Ineens viel het kwartje bij me: je kunt natuurlijk ook gewoon nul punt nul bestellen!? Niet meer ziek en misselijk wakker worden of buiten mijn boekje gaan met een wijntje of biertje teveel. Ik moet gewoon 0.0 bestellen als ik weer even naar het terras ga of in de supermarkt sta. Neemt niet weg dat een goed rood wijntje of ijskoud biertje niet meer kan, maar ik denk dat het een verstandige stap is om er maar eens mee te beginnen.

Manon

1 opmerking:

  1. Slim idee! Zelf houd ik totaal niet van drank, vind het niet lekker. Alleen die zoete mix drankjes die eigenlijk naar limonade of frisdrank smaken vind ik heel lekker, nou dan kan je dus net zo goed frisdrank drinken :p

    BeantwoordenVerwijderen