12 mrt 2014

Curacao baby! #9 Carnaval en meer


Het heeft even op zich moeten laten wachten, maar ik heb tijd en ruimte gevonden om een deel negen te schrijven vanuit het warme Curaçao. Ja dushi's, ik verblijf hier nu al twee maanden en ik ben het nog lang niet zat. Een blogje over de afgelopen weken na mijn verhuizing.
Bezoek van mijn vriendin.
"Op de helft kom je me opzoeken, dan haal ik je op van het vliegveld en gaan we relaxen!" Ik zei het twee maanden geleden op Schiphol tegen mijn vriendin en ineens was het woensdag en reed ik in mijn auto naar Hato. Op tijd van huis vertrokken, belandde ik in een dikke vette carnavalsfile en stond ik niet met mijn feestcomité klaar op Hato. Maar het weerzien was fijn. Het is leuk om een dierbare van thuis mee te nemen in het leven hier. De plek waar ik woon, de omgeving, de dagelijkse bezigheden. Ik heb anderhalve week heerlijk genoten samen. Danki dushi, een dikke brasa. 


Carnaval Antilliaanse stijl.
Deze periode heb ik niet uitgezocht omdat het dik winter is in Nederland. Welnee, ik heb natuurlijk de maand februari op het oog gehad om eens echt carnaval te vieren. En hoe!? De grote optocht werd alleen gelopen in Otrabanda. Met alle huisgenoten zijn we in een colonne van auto's vertrokken naar Punda op een snikhete zondagmiddag. Over de pondjesbrug naar de Rodestraat gelopen om daar de grootste optocht van Willemstad te kijken. "Juffrouw, u moet naar Otrabanda, daar vier ik ook carnaval". Ik moest mijn leerlingen wel geloven en ben er heen gegaan. Ik kan wel honderd woorden schrijven over het feest, maar ik voeg hierbij twee filmpjes toe waarbij jullie een indruk krijgen van de optocht. Het filmpje is gemaakt op zondagmiddag bij daglicht. Het tweede filmpje is dezelfde optocht, maar dan op dinsdagavond. Dan wordt de optocht de lichtjesparade genoemd. (Voor de familie Jansen: Helaas, zonder Disneyfiguren, blacklight stempel en het bekende liedje) Maar schudden met je billen doe je zeker hier. Ik mocht bij 'Papa Fred' en zijn familie staan en we zijn goed verzorgd met kip, bier en een toilet binnen handbereik. Het was een feest om niet te vergeten.
1. https://www.youtube.com/watch?v=d7tljyjRaEg&feature=youtu.be


Stage lopen gaat gewoon door.
Naast alle feestjes en bezoekjes, gaat het stage lopen gewoon door. Ik ben zelfs al op de helft in weken. Ook op stage heb ik carnaval gevierd waarbij leerlingen verkleed in kosteloos materiaal een modeshow moesten lopen. Samen met mijn vriendin en de andere stagiaires heb ik gejureerd en de prijzen uitgedeeld. Het was leuk om de leerlingen eens op een andere manier te leren kennen dan in hun schooluniformen. Morgenavond heb ik voor het eerst een ouderavond die ik mag bijwonen. Ben benieuwd hoe dat is.


Genieten als nooit tevoren.
Al met al is het nog steeds genieten hier. De temperaturen lopen elke dag steeds hoger op naar boven de dertig graden. Ga ik in het weekend naar het strand, luid ik het weekend in met happy hours en geniet ik volop van de zon. Ik wil voorlopig nog niet naar huis en gelukkig hoeft dat ook nog niet. Nog twee maanden keihard genieten hier op mezelf. Dit leven bevalt me wel!
Brasa!







2 opmerkingen:

  1. Wauw lieffie! Wat een heerlijk stukje weer! Geniet!!! ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé mate, Inderdaad eindelijk weer een blogje. Het is leuk om te lezen dat je het "slecht" heb. hihihihihi. blijf genieten en we hebben contact.
    de enige echte papa Fred.

    BeantwoordenVerwijderen