20 nov 2013

Tot rust komen.


Ik roep regelmatig dat ik het zo druk heb, veel aan mijn hoofd of veel te doen. 
In werkelijkheid is dat qua school en stage ook wel zo. In verhouding werk ik flink door en valt het best mee. Ondanks dat alles heb ik rust moeten nemen want alle drukte heeft me met een griepje terug gefloten.
De afgelopen maanden heb ik als een stier door de weken heen gerend. Horens omhoog, snoet naar voren en er was niemand die mij tegen hield.
Inclusief ikzelf niet, want ik heb mezelf afgelopen week terug moeten roepen.
Na een fantastisch weekend sloeg mijn lichaam om en werd ik overgenomen door een griepje, flinke hoofdpijn en buikpijn.
Stage heb ik afgebeld en voor ik dat schuldgevoel kwijt was, maakte ik me wel weer druk over andere belangrijke dingen die ik nog voor school moest doen.
Maandag komt de directeur in mijn klas een les bekijken. Die les wilde ik deze week op stage voorbereiden, maar dat ging dus even niet door. Piekergedrag.
Ik wil nog een document voor mijn rekendossier inplannen. Dat wilde ik deze week op stage doen, maar dat ging dus even niet door. Opnieuw piekergedrag.


Een studiemaatje wist me er uiteindelijk te van overtuigen dat ik donderdagmiddag even op mijn gemak naar stage moest gaan om de lessen in orde te maken. Eerst moest ik rust nemen, eind van de week komt het heus in orde. Twee dagen ging het dan ook best goed. Ik kon de lessen overdag loslaten en kwam goed tot rust om weer topfit te worden.
Maar afgelopen nacht, ik ging er niet heel vroeg in, heb ik úren in bed gelegen en alle mogelijke lessen de revue laten passeren. Welke rekenles moet ik geven? Welk praktijkvoorbeeld is handig? Welke verhoudingsopgaven voor mijn onderzoek moet ik kopieren? Welke resultaten heb ik al klaar liggen voor mijn onderzoek?
Ik ben nog nooit zo vermoeid en gestresst opgestaan als vanmorgen. Terwijl ik heel goed weet dat ik op schema lig en al deze vragen morgenmiddag of zelfs pas na het weekend in één klap kunnen worden beantwoord.


Vandaag heb ik niet aan school gewerkt. Ik heb vers fruit en groente gehaald voor een vitamine boost. Ik heb surprises gemaakt voor de lootjes van Sinterklaas. Ik heb mijn hond geknuffeld en verrukkelijk geluncht met mijn zus. Nog geen moment zorgen gemaakt over 'alle dingen' die ik nog moet doen voor het Kerst is.
Morgenmiddag ga ik weer even aan het werk om de lessen te regelen. En maandag ga ik er weer volledig tegenaan en nog een week of vijf heel hard aan het werk. De puntjes op de i zetten, mezelf de tijd gunnen en tussendoor extra aandacht besteden aan alles wat ik lief heb.
Met thuiszitten heb ik me wel gerealiseerd dat ik al het dierbare om me heen heb. Lief vriendje, familie, knuffelbare hond, vriendinnen, werk, stage en een fijne voortgang op school.
Wat resteert me dan om druk over te maken? 
Precies, helemaal niks.

Manon




Geen opmerkingen:

Een reactie posten