6 nov 2016

Ik volg het nieuws niet meer


Ik stond ermee en ging ermee naar bed. Het journaal, krantenberichten, apps op mijn telefoon. Voorheen las en keek ik het nieuws meerdere malen per dag. Ik vond het belangrijk om te weten wat er in de wereld gebeurde. Sinds een aantal weken, onbewust wel maanden volg ik het nieuws amper.


Op één of andere manier gaat het nieuws volkomen aan me voorbij. Ik hoor bij het wakker worden wel de belangrijkste berichten en probeer de NOS app te lezen, maar ik sla er niks van op.
Ik heb het achtuurjournaal ook gewoon opstaan, maar onthoud er daarna niets meer van. Of het doet me niets meer, dat zou het ook nog kunnen zijn.
"Het leed in de wereld weet ik nu wel"
Als ik de NOS open zijn op dit moment de verkiezingen in Amerika vaak headliners. Moet bekennen dat ik liever geen van beide kandidaten gekozen zie worden, maar alles er omheen zou me een worst wezen. Ik als individuele burger heb genoeg aan mezelf en ik maak me niet druk over een nieuwe president in Amerika.

Al het andere nieuws dat voorbij komt, is in mijn ogen vaak een aanval op een bepaalde takken of beroepen in het land. Dan ligt de zorg onder vuur en zeuren familieleden dat hun ouders het zwaar hebben in tehuizen. Ik denk vervolgens: zoek ze zelf op. De Nederlandse spoorwegen krijgen weer vertraging door blaadjes op de rails. Het leed in de wereld weet ik nu wel. Ieder jaar weer een terugkerend gezeur waar ik de app niet voor hoef te openen. Ik zal zelf maar niet 'zeuren' over het gezeur betreft onderwijs. Zoveel vakantie heb ik niet en geld is er ook niet... ook eer leed.
"Ik heb helemaal geen zin in die eindeloze pietendiscussie" 
Noem het egoïstisch dat het leed in de wereld me niet veel meer aangaat. Veranderen doet het ook niet. Elke dag hetzelfde horen en lezen, doet de situatie niet anders voor en ik ben niet meer gemotiveerd het te lezen. Laat ik maar niet beginnen over de pietendiscussie. Het is halverwege november en we worden er weer mee om de oren geworpen. Het hele Sinterklaarjournaal wórdt nog achtuurjournaal. Ik heb helemaal geen zin in de eindeloze pietendiscussie. Ik open de app niet om te lezen dat mensen demonstreren en Sint aankomt met roetveegpieten.

"LindaTV, nieuws op Facebook en de Privé is geen nieuws"

Naast het gewone nieuws kom ik ook niet op viralnieuwtjes heen op socialmedia. Als een zogenaamde BN-er een dwarse scheet heeft gelaten, dan is dat niet te missen. Zowel op tv niet als Facebook. LindaTV brengt het als wereldnieuws of tranentrekker en de Privé heeft er foto's van. Ook dat zou me allemaal een worst wezen. Het leed van anderen wordt de wereld in gebracht alsof het allemaal een stukje van onszelf is.

Niks is van onszelf. Want geef toe: je hoort het, leest het en gaat weer door met je eigen bestaan.
Het nieuws gaat er volkomen langsheen.

Manon

1 opmerking: