30 okt 2016

Sport, fit en een goed gevoel


Sinds een jaar of twee heb ik ontdekt dat sporten met eigen lichaamsgewicht, maar ook in de sportschool een positief effect heeft. In combinatie met goed - en lekker - eten en goed voor mezelf zorgen, ben ik meer in balans. Soms wijk ik er ook vanaf, maar laat me iedere keer opnieuw inspireren door social media, door te trainen en door nieuwe recepten te zoeken. Misschien weet ik je met dit stukje ook te inspireren.


Wat voor sport beoefen ik?
Ik beoefen geen specifieke sport. Mijn beweegsessies vinden voornamelijk plaats in de sportschool. Ik plan drie momenten in de week een bootcamples in. Dit doe ik het liefst meteen na mijn werk zodat ik in één keer door kan en pas daarna rustig een maaltijd kan koken en thuis nog kan rommelen. Daarnaast vind ik het ook leuk om in het park te wandelen en daar oefeningen te doen zoals opdrukken op bankjes die tegenkom, squats bij de trappen en stukjes joggen. 

Hoeveel uur sport ik gemiddeld per week?
Ik plan dus drie momenten in de week. Een bootcamples duurt minimaal een half uur waarbij ik het hele lichaam train. Dat kan ik zo zwaar maken als ikzelf wil. Mijn vaste sportmoment is altijd op zondagochtend en door de weeks nog twee keer. Soms plak ik er een zonnebank en relaxsessie in het stoombad achteraan. Daarna voel ik me altijd op en top fit en uitgerust.
"Ik heb wel eens poweryoga gedaan. Ik voelde alles, behalve power"
Cardio? Krachttraining of toch balans? 
Goeie vraag. Tijdens bootcampsessies verschilt het per keer. Krachtoefeningen zijn vaak met kettebels of gewichten om een oefening zwaarder te maken. Terwijl een buikspieroefening soms heel simpel kan zijn. Cardio doe ik weinig zelf. Ik fiets veel naar het werk en als er oefeningen met uithoudingsvermogen in de les zaten, dan doe ik na de bootcamp ook geen extra loopsessie meer. Balansoefeningen doe ik vaak bij het rekken. Ik heb wel eens meegedaan aan een groepsles poweryoga. Ik voelde alles, behalve power. En ongemakkelijk dat ook! Toch zou ik normale yoga nog wel willen proberen, maar voor nu is mijn hoofd te druk daarvoor.


Samen of liever alleen trainen?
Dat verschilt. De laatste tijd train ik veel alleen. Ik kan het dan plannen en zelf bepalen hoe ver ik ga. Bij een bootcamples doen er wel andere deelnemers mee, maar daar hoef ik niet mee samen te trainen. Ik heb ook een tijdje met mijn zus getraind. Samen in het krachthonk of in de duinen een parcours aangaan. Meestal doen we dit in de zomermaanden zodat we daarna met een welverdiend wijntje het dakterras op kunnen. 

Hoe motiveer ik mezelf als ik geen zin heb om te gaan?
Moeilijk, want moet bekennen dat als ik eenmaal heb bedacht om te gaan, ik altijd ga. Het komt zelden voor dat ik dezelfde avond/dag nog afhaak. Ik hoef mezelf weinig te motiveren omdat het inmiddels in mijn structuur van de week zit. Maar, mocht ik op zondag wakker worden en écht heel moe zijn dan wil ik er nog wel eens voor kiezen om te blijven liggen of mezelf bij elkaar te rapen en toch te gaan. Ik kijk dan motiverende foto's op Instagram en bedenk me dan weer dat een goed lijf niet komt aanwaaien.
"Thuis voor de spiegel kwam ik erachter dat mijn sportbroek doorscheen, awkward!"
Heb ik sportblunders?
Oh man jazeker. Los van het feit dat ik standaard met een rood aangelopen hoofd door de sportschool loop. Of wel eens een stoepje heb gemist en languit in het park lag, is mijn grootste sportblunder mijn sportbroek. Ik had een wat oudere sportbroek en wist wel dat ik nodig nieuwe moest hebben. Na een rondje trainen, keek ik thuis maar even in de spiegel en kwam erachter dat de broek in een squat dus wel doorscheen. Heel gênant met een witte string eronder. Ik heb maar een nieuwe gekocht.

Waar erger ik me aan tijdens het sporten?
Aan vrij weinig dingen. Meer persoonlijke frustratie als iets niet lukt. Maar als ik iets zou moeten noemen, dan vind ik het uitsloven van medesporters toch wel heel irritant! Vooral tijdens de bootcamp als een medesporter de oefeningen anders uitvoert en laat horen/merken dat hij alles uit z'n tenen haalt om dit te laten zien. Of vrouwen die bij voorbaat al roepen dat ze het niet kunnen. Dan denk ik: doe dan maar niet mee.

Gebruik ik gadgets tijdens het trainen?
Ik gebruik wel eens mijn Ipod met nummers die me motiveren en up-tempo zijn. Als ik ga wandelen in het park gebruik deze veel en als ik zelf in de sportschool ga trainen, heb ik mijn Ipod met een band om mijn arm zodat ik ook naar muziek kan luisteren. Tijdens een bootcamples gebruik ik hem niet, dan moet ik luisteren naar de trainer die aanwijzingen geeft of aftelt voor de volgende ronde.

Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten