15 jul 2016

Als juf heb je veel vakantie, toch?

"Als juf heb je toch veel vakantie" Goed, tegenwoordig draai ik een keer met mijn ogen en tel even tot tien om de uitspraak over te laten waaien. Als juf heb ik wellicht wat meer vakantie verdeeld over een werkjaar, maar uiteindelijk werk ik net zoveel als iemand met een kantoorbaan. Het afgelopen jaar heb ik vier tussen weken gehad die voor mijn leerlingen een vakantie waren. De juf werkte in een vakantieweek nog steeds een dag of drie en daar heb ik de weekenden nog niet bij geteld. Oh, en de dagen die ik een vakantie terug ging naar mijn klas om deze op te ruimen, werk voor te bereiden, had ik nog niet genoemd. Ja, als juf heb ik nu een welverdiende zomervakantie van een week of zes. Normaal zou een leerkracht een week of vier hebben, net zoals de meeste Nederlanders.
In de eerste vakantieweek valt men in het bekende zwarte gat. Het verwerken van de laatste administratie, het gevoel dat je écht niks meer hoeft te doen en het komt voor dat de griep om de hoek komt kijken. Dan is er ook ruimte om op vakantie te gaan. Verdiend! Om in de laatste week alweer langzaamaan de klas in orde te maken, werkboeken te stickeren, de eerste vergadering of studiedag voor te bereiden en alles spik en span te maken voor de vakantie echt over is. Begrijp me niet verkeerd want genieten van een aantal weken vrij, is heerlijk. Ik weet uit gekkigheid niet wat ik met alle tijd moet en ben zelfs moe van het niks doen. Tijd voor mezelf, om op te sparen om straks weer met alle liefde aan leerlingen en werk te kunnen besteden. Ik kijk er nu al naar uit!

Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten