10 mrt 2016

Hoe weet je dat je de juiste keuze maakt?


Keuzes maken. Elke dag komt het langs: Wat moet ik aan? Wat zal ik vanavond eten? Maar ook keuzes die op langer termijn gedaan moeten worden. Wat voelt goed? Wat wil ik? Misschien komt het door mijn leeftijd, maar het lijkt wel of het de tijd van: de keuze is! Maar hoe weet je dat je de juiste keuze maakt?


De keuze blijft in het hoofd
De aanloop naar een keuze ergens in moeten maken, speelt een grote factor. Tenminste, ik denk soms te lang na over het maken van de juiste keuze, maar ik merk wel dat het lang door mijn hoofd gaat. Wel oppassen dat het geen piekeren wordt, dan is het verstandig geen keuze te maken. Een keuze maken met je verstand zegt hoe je erover denkt en zal aansluiten bij een gevoel dat erbij hoort.

Van het hoofd naar het hart
Mensen zeggen wel eens dat je moet afgaan op je gevoel. 'Het onderbuik gevoel'. En ik moet ze gelijk geven, vaak heb ik daar ook naar moeten luisteren. Iets in je hele 'hebben en houden' zegt tegen jezelf wat je moet doen. Wel of niet? Als het van je hoofd naar het hart gaat, dan kun je de keuze met vol verstand en vanuit gevoel maken. De keuze om iets te doen, aan te trekken of te zeggen, zal dan een stuk beter aanvoelen.


Navraag doen bij anderen
Navraag doen om een keuze te maken, kan heel goed helpen. Let er wel op dat het geen valkuil wordt, het blijft immers een eigen keuze en niet die van een ander. Maar, ik geef toe: ik vraag ook geregeld wat een ander zou doen, terwijl ik eigenlijk heel goed mijn eigen keuze weet. De bevestiging van anderen - die uit ervaring spreken - kan wel helpen om je keuze te bevestigen zodat het alsnog goed voelt bij wat je gaat doen.

Het was het toch net niet
Al kun je er nog zo van overtuigd zijn, al je zelfvertrouwen bij elkaar geraapt en de gemaakte keuze is toch niet wat je had verwacht. Dat kan. Je kunt er nog uren over piekeren met de vraag 'Wat als...' of 'Had ik maar...' Stop ermee. Het is moeilijk, maar geef jezelf niet de schuld dat je het hebt geprobeerd. Na een val, sta je altijd weer op. 


Risico's nemen hoort erbij
Of je nu wel of niet de juiste keuze hebt gemaakt, het is altijd een risico tussen hoofd en hart. Maar kijk naar het plaatje hierboven: je zult een keuze moeten maken om een kans te pakken of je verandert niet je leven. 

Het zorgt uiteindelijk voor een sterker zelfvertrouwen
Ik heb inmiddels geleerd dat keuzes maken - van simpele in de ochtend, tot keuzes voor het leven - je soms hard onderuit schoppen. Het zelfvertrouwen wordt op de proef gesteld en de nieuwe keuzes stapelen zich snel op. Geef het tijd, denk erover na, volg je hart en er zal een sterkere keuze uit voort komen. 

Blijf dichtbij jezelf!
Manon



Geen opmerkingen:

Een reactie posten