3 jan 2016

Niet omdat het moet, maar omdat het kan


Het is vandaag de laatste dag van de kerstvakantie en ik moet toegeven dat het toch een beetje als een domper voelt. De afgelopen twee weken zijn erg snel gegaan met veel leuke uitjes, de feestdagen en ook anderhalve dag terug naar het werk. Juist om de domper te verlichten voor vandaag, maar ook op momenten dat je even niets hoeft te doen voor en van jezelf, hier wat mogelijkheden op een rijtje om je mee te vermaken.


Uitslapen to the max
Meestal lukt me dit alleen in de weekenden, maar in de kerstvakantie lukte het vooral ook in de tweede week. Uitslapen! Even geen wekker en lekker lang in bed liggen tot je je uitgerust voelt. Als je zoals ik samenwoont, is het nóg lekkerder om dan samen met een ontbijtje op bed een serie te kijken en lekker lang te luieren in bed.

Op de bank
Verplaats je na het luieren in bed gewoon door op de bank. Stiekem doe ik dat vaak op zondag. Vooral als het buiten regent, bestaat mijn dag uit bed, eten, slappe broek aan, bank, tv, eten en weer slapen. Netflix of MTV zijn dan vaak mijn favoriete zenders om naar te kijken.

Huis/kamer opruimen
Ook al hoef je niets van jezelf, soms is er de behoefte om toch op te ruimen en schoon schip te maken. Ik merk vaak dat ik op zaterdag nog wel wat actief wil zijn en ruim dan vaak het huis op. De was wegdraaien, een sopje door de keuken en dan met een frisse blik alsnog op de bank belanden.

Actief met sport
Het weekend is vaak ook het moment om er wel op uit te gaan. Naar buiten om een rondje hard te gaan lopen of wandelen met je viervoeter. Ik ga soms met mijn vriendin een geocachroute doen en kom zo op plekken in de stad die ik anders niet zou zien. Als het me door de weeks niet lukt om genoeg te sporten, ga ik geregeld op de zaterdag uitgebreid naar de sportschool. Even tijd voor mezelf met een workout, zonnebank en een rondje sauna. Fit for the weekend.

Winkelen
Alleen of met iemand anders. Winkelen of gewoon even de stad in om met iemand te lunchen, werkt erg ontspannen. Gezellig bijkletsen met een kopje koffie of nieuwe schoenen scoren waar je al lang naar opzoek was.

Vrienden en familie zien
Ik vind het vaak erg ontspannen om op vrije momenten naar familie of vrienden toe te gaan. Of ze bij mij thuis uit te nodigen. Het komt vaak voor dat we samen een hapje eten door zelf te koken of ergens sushi eten. Een wijntje drinken en plezier maken, geeft energie.

Ook al voel je je soms uitgeblust - ik ook - toch zijn bovenstaande activiteiten van toepassing om weer energie te krijgen. Is het niet voor het weekend om tot jezelf te komen, is het wel om ook op door de weekse dagen te blijven genieten van tijd voor jezelf.

Manon 

1 opmerking: