17 mrt 2015

Hoe word je een beter mens?


Dat we allemaal goed voor onszelf willen zijn en goed voor anderen is geen nieuws. De beste versie bestaat alleen van jezelf. Soms is dat leuk, soms is dat verschrikkelijk. Ik heb inmiddels geleerd dat je eerst jezelf goed moet kennen en jezelf altijd kunt verbeteren. Niet het verbeteren van kookkunsten of bankje drukken, maar je sociale ik. Hoe word je een beter mens voor jezelf en je omgeving?
Eerst bewust worden van jezelf
Om jezelf te verbeteren en een leuker mens te worden, moet je eerst bewust worden van je eigen gedrag. Heb je momenten waarbij je je irriteert aan je eigen gedrag en gedachtegang die daarbij horen? Schrijf deze op om jezelf daar bewust van te maken. Als je niet wat er mankeert, kun je er ook geen werk van maken. Blijf eerlijk naar jezelf gericht aan jezelf te kunnen gaan werken en een beter bent te worden.

Stel een doel op waar je naartoe wilt werken
Positiever worden, niet gauw oordelen, liever zijn voor jezelf of anderen. Het zal niet van de één op de andere dag makkelijk gaan. Stel voor jezelf een doel op om naartoe te werken. Wat wil je kunnen om jezelf te verbeteren en een beter mens te worden? Welke stappen zul je moeten doorlopen om hier naartoe te werken? Is dat medeleven tonen? Niet meteen negatief oordelen? Je niet druk maken om wat anderen vinden? Ga bij jezelf na met welke kleine stapjes/mogelijkheden voor jou een vooruitgang zullen worden zodat het doel behaald kan worden.


Oefenen in verschillende situaties
Als je een doel hebt opgesteld zul je al snel in een situatie terecht komen waarbij je op de proef wordt gesteld. Neem even rust om na te denken hoe je kunt reageren op de situatie. Bedenk welke stap je moet doorlopen om er een beter mens door/van te worden. Toon mededogen om anderen beter te begrijpen en datzelfde gedrag terug te krijgen van anderen. Laat jaloezie en woede zoveel mogelijk achterwege en probeer je vooral niet druk te maken over wat anderen van je nieuwe gedrag zullen vinden. Oefenen zal langzaam gaan, soms bewust, soms onbewust. Laat mensen in je omgeving weten dat je ermee bezig bent zodat ze je kunnen helpen en het kunnen zien.

Gebruik je talent
Om een beter mens te worden, zul je dicht bij jezelf moeten blijven. Ga bij jezelf na waar je wel goed in bent, in plaats van te focussen op waar je allemaal niet goed in bent. Want de valkuil die schuilt, zou kunnen zijn dat je alleen maar focust op verbetering in negatief gedrag en gedachten, terwijl je ook barst van de talenten en gedragingen die je wel bij je passen. Zet deze in met het behalen van je doel, zodat je verbeterde gedrag/gedachte een nieuw - vanzelfsprekend - talent van je wordt.


Vind de balans
Naast het verbeteren van jezelf blijft het belangrijk dat je de balans vindt en houdt tussen werk, studie, vrienden, familie en alle dingen die je leuk vindt om daarnaast te doen. Het verbeteren van jezelf is geen straf omdat anderen jou niet leuk vinden. Het verbeteren van jezelf is ook geen straf omdat je jezelf niet leuk vindt. Nee, het is een stukje ontwikkeling in je gedrag of gedachte die je liever niet hebt en die je achter je wilt laten. En dat kan als je werk hebt dat je leuk vindt, fijne vrienden, een partner en vooral jezelf. Geniet met zelfbeheersing om kleine dingen te waarderen en je nieuwe doel daarin toe te passen. Je zult merken dat je verbeterde ik er heel goed bij past.

Persoonlijke afsluiting
Ik wilde deze blog al een tijdje terug schrijven, maar kon niet de juiste woorden en betekenis erbij bedenken. Want dit blogje is niet om anderen in te laten zien hoe het allemaal moet, maar meer uit persoonlijke kwestie omdat ik moe(s)t verbeteren. Verbeteren omdat volwassen worden me soms op de proef stelt vervelend gedrag te elimineren. Mijn persoonlijk verbeterpunt om tegenover deze blog te zetten is namelijk: eerlijk zijn naar mezelf, anderen door niet teveel na te denken wat anderen ervan vinden. Ik ben een individu die zich soms meer zorgen maakt over wat anderen er allemaal wel niet van vinden dan ikzelf. Dat is niet in twee weken gedaan, maar ik ben op de goede weg. Een gedachte die hier voor geldt is: niet meteen negatief denken. Dat is aan hardnekkige die opkomt als ik keuzes moet maken die ik niet zo goed ken. Lukt ook niet in twee weken, maar is wel nodig om te verbeteren. Bovenstaande methode/manier/stappen pas ik toe om te verbeteren en een beter mens te worden voor vooral mezelf.

Manon

1 opmerking:

  1. Wat een fijn en herkenbaar artikel om te lezen! Ik heb vanwege een psychische ziekte veel therapie gehad en ik ben nu zo blij dat ik mezelf al zo ver heb ontwikkeld als persoon. Heel erg fijn om jezelf zo goed te kennen en herkennen.

    BeantwoordenVerwijderen