26 feb 2015

Stoppen met social media?


Een gevoelig onderwerp: social media gebruik. Ik ben een gebruiker van Facebook, Twitter, Instagram en valt Blogspot er ook onder? Social media is breed tegenwoordig en al een aantal jaar blijven we hiermee in contact met alles en iedereen. Social media is populair. Misschien wel zo populair dat ikzelf en mensen in mijn omgeving steeds vaker stoppen. Waarom stoppen met social media?
Waarvoor social media?
Dit blogje schrijf ik uit persoonlijk perspectief. Mijn social media gebruik, is gebaseerd op het grote gros dat social media gebruikt. Het is handig voor de contacten, het is best leuk om mijn ongezouten mening op de Twit te gooien of mijn geweldige lunch op Instagram te showen. Ik gebruik social media niet voor mijn werk. Ik heb geen LinkedIn want dat voelt niet noodzakelijk. Mijn nieuwe collega's heb ik ook niet op Facebook. Social media is voor mij dus eigenlijk om er een beetje bij te horen.


Voordelen en nadelen
Ik ben begonnen met het gebruik van Facebook omdat het nieuw was. Mijn echte vrienden hadden het en ik kon oud klasgenoten volgen in hun nieuwe leven. Best leuk toch. Ik poste in het begin nog best veel en deelde van alles. Twitter heb ik ook al een jaar of 5. Daar ben ik wel heel actief. Dingen over mijn werk delen met andere leerkrachten, of mensen volgen die me aanspreken, motivatie om te sporten. Maar ook tijdens Wie is de Mol #WIDM mijn tips delen. Ook nog best leuk. Met Instagram kwam er eigenlijk nog een app bij. Foto's delen, mooie filter erover, andere foto's liken. Ja, ik kan er een dagtaak aan hebben soms. Tot zover net zoals het grote gros, lekker simpel.


Echter heb ik ook de nadelen van social media ondervonden. Gelukkig alweer een hele tijd geleden, maar ik kan zeggen dat het me zweetoksels en het schaamrood hebben opgeleverd. Social media is vrijheid van meningsuiting wordt wel eens gezegd. Eens! Ik heb dat ondervonden door over school en werk dingen te twitteren. En ja, ik werd wel op het matje geroepen over wat ik rondbazuinde op het internet. Een fout die ik daarna niet meer heb gemaakt. Voor anderen kan een post, tweet of foto erg lelijk overkomen. Is er dan nog wel lol of een sarcastisch grapje te beleven via social media?

Stoppen of doorgaan?
Nu dit alles op een rijtje staat, heb ik naar mijn eigen plezier hierin gekeken. Ik merk dat ik me mateloos irriteer aan Facebook-vrienden die hun levensverhalen, agenda's en dagboekpagina's kwijt moeten. Ik zou er dan iets van kunnen zeggen of kunnen ontvolgen, maar ik lees het wel. Op Twitter wordt veel negatief gebracht. Mensen worden afgezeken in programma's en dan heb je ook nog die ene groep mensen die wel tweeten dat ze op de pot zitten. Die dat vervolgens ook op Instagram posten. Inclusief filter, valt de kleur wc papier minder op. Instagram is een 'please media' geworden. Alles moet zo sportief, gezond en mooi mogelijk. En ja, ik post het zelf ook. En waarom? Geen idee?
De vraag die ik dus al enige tijd heb: stoppen met social media? Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik lees het elke dag en doe er zo nu en dan aan mee. Maar diep van binnen ben ik er steeds meer klaar mee. Met alle #hashtags #genieten #perfecte #levens #dankbaar en #positiviteit. IK VIND HET EVEN NIET LEUK.

Manon

1 opmerking: