19 aug 2014

Persoonlijk #3


Dat ik van een drankje houd, is algemeen bekend. Ik wil een imago als eeuwige drinker altijd een beetje voorkomen, maar ik lust gewoon graag een biertje of wijntje op de dag. De valkuil voor mij is dat ik niet in kan zien wanneer ik moet stoppen. De dag daarna voel ik me vaak een domkop en belabberd. Nu heb ik een afspraak met mijn vriend gemaakt betreft alcoholische versnaperingen.
Waarom afspraken?
Sinds ik terug ben van mijn reis heb ik welgeteld een dag of tien zonder een alcoholische versnapering gezeten. En dat waren vaak ook nog dagen dat ik een kater had of moest werken. Het is vakantietijd hier, ik heb vrijwel weinig verplichtingen, dus avonden genoeg om drankjes te doen met vrienden of familie. Het weer zit nu dan even niet mee, maar zodra het mooier weer is, ga ik het terras op. Kortom: ik zie in alles wel een drankje en gezelligheid.


Wat ga ik doen?
Dit spontane idee/plan kwam van mijn vriend en ik voelde me meteen beter na de zoveelste belabberde dag. Het wordt niet de bedoeling dat ik me meteen helemaal van alcohol ga ontdoen. Mijn eerdere Manon-Zonder-Alcohol maand heb ik goed vol kunnen houden, maar dit wordt een tikkeltje anders. Want het ontzeggen van alcohol werkt minder goed voor me, dan de volgende afspraken:
  • Op doordeweekse dagen (maan-, dins-, woens-, en het liefst donderdag) geen alcoholische drankjes.
  • In het weekend (vrij-, zater-, en zondagen) maximaal twee alcoholische drankjes.
  • Verjaardagen/feestjes: eigen keuze invulling. Ik heb me voorgenomen me te houden aan maximaal twee alcoholische drankjes.
  • Terras of restaurant: Dit was een kritisch punt want nu kan dit ook wel eens doordeweeks vallen. En laten we eerlijk zijn, het ontzeggen is niet te bedoeling weet je nog? Op het terras of in een restaurant mag er maximaal ook twee alcoholische drankjes worden genuttigd.
Als ik me echt beter ga voelen door bewust minder te gaan drinken, zal ik op het terras of in een restaurant ook sneller een spa rood bestellen dan een droge witte wijn. Maar goed, twee drankjes maximaal.


Hoe zie ik dit voor me?
Ergens schaam ik me een beetje dat ik deze afspraken met mezelf en vriend heb moeten maken. Ik schaam me meer dat het regelmatig te ver gaat en ik me de volgende dag echt verrot voel. Want juist daarom zijn deze afspraken nu gemaakt. Kort nadat we dit hadden besproken, voelde ik me al beter. Gisteren was dus weer een dag zonder een drankje. Vandaag is pas de tweede dag, maar ik voel me gek genoeg al meteen beter. Ik heb er op één of andere manier ook niet zo'n behoefte aan. En ik weet dat ik dit over een week ook nog heb. Want ik vind het best een goede uitdaging voor mezelf om het zo aan te pakken en me hieraan te houden. Minder drinken, bewuster drinken en toch ervan blijven genieten. Dus: iemand een spa rood met muntsmaak? *Proost!

Manon

1 opmerking: