10 dec 2013

MZA #2


MZA #2? Is er een deel twee? Ja, er is een deel twee voor MZA. Manon Zonder Alcohol.
Ik hoor u vragen waarom? Mijn antwoord: waarom niet? 
Nadat ik vorige zomer vijf weken clean van de alcohol ben geweest, ben ik het wederom zat en drink ik sowieso tot de Kerst - en liever wat langer - geen alcohol.


Bij mij vorige poging stopte ik meteen na mijn zomervakantie op Rhodos. Na een week all-in zuipen en vreten, had ik besloten om clean een maand door te komen.
Ondanks alle feestjes lukte me dat voor vijf hele weken. Ik snoepte zo nu en dan mee met de smaak van een malt biertje en had het zwaar om het niet aan te raken.
Dit keer is het een andere reden: Ik ben er gewoon klaar mee.
Ik zoek elke dag wel een 'reden' om te drinken. Een biertje tijdens het koken, een biertje omdat ik hard heb gewerkt voor de klas, een biertje tijdens het schoonmaken bij de broodjes, een wijntje tijdens het kletsen met vriendin, een jillzje in de bioscoop, een wijntje tijdens het diner of op een gewone avond tv kijken.
Het slaat allemaal nergens op is mijn conclusie.


Nadat ik vorige week voor de 'zoveelste keer' met een droge mond, zwaar hoofd en brak lichaam wakker werd, had ik er genoeg van!
Ik wil me niet meer verrot voelen na een avondje wijntjes. Ik wil geen biertje meer wegdrinken omdat ik dorstig ben na het werk. Ik wil niet meer 'nog eentje en dan is het klaar' hebben want ik weet dat het de volgende dag verrot eindigt. Ik wil niet meer 'redenen' bedenken om maar te kunnen drinken.
Maak ik het mezelf niet lastig? Jawel, want ik ben nog steeds van mening dat ik best een 'glaasje' kan drinken. Alleen ik heb geen grens van een 'glaasje'.
Ik moet eerst weer tot de grond, tot nul, tot niks komen, wil ik één glaasje voor de heerlijkheid drinken.
Tot nu toe gaat het me prima af - lees 5 dagen, hoera! - en ik heb er totaal nog geen behoefte aan gehad.
Nu ik erover schrijf, heb ik al meerdere malen het plaatje van: sushi met een biertje of wit wijntje in mijn hoofd gehad, maar ik moet sterk zijn.
Ik kan ook best uit eten of borrelen zonder een glas rode wijn. Ik kan best werken zonder een biertje tijdens het schoonmaken. 
Tot de Kerst drink ik sowieso niet. Daarna zal ik op Curaçao verder moeten gaan.
Het eiland van strand, palmbomen en cocktails. Dan ga ik voor de non-alcoholische cocktail.
Ik kan het op z'n minst proberen voor een betere ik! 

Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten