24 feb 2013

Vriendschap


"Beter een goede buur, dan een verre vriend." 
Het is een spreekwoord om over na te denken en te koppelen aan mijn eigen vriendschap.
Nu heb ik lieve buren hoor, maar hecht ik meer waarde aan mensen die weten wie ik ben, wat ik doe en waar ze van op aan kunnen. Zonder enige vorm van vriendschap, is het maar een eenzaam bestaan.
Voor een vriendschap zijn geen vaste ingrediënten nodig.Voor mij bestaan ze uit: vertrouwen, vrijheid en gezelligheid.
Met een vriend of vriendin moet ik kunnen kletsen, kunnen lachen en kunnen huilen.


Een goede vriendschap betekent niet dat ik altijd op elkaars lip moet zitten. Dat is de vrijheid die nodig is om  aan zelfontplooiing te doen. Elkaar ruimte geven als het even druk is, zonder dat de ander zeurt dat je elkaar even weinig ziet.
Het delen van lief en leed staat hoog op de lijst, om er een hele avond, soms nacht, over te praten met een hoop drankjes en lekkers.
Met een vriend of vriendin moet ik uit mijn pannendak kunnen gaan en de meest fantastische dingen ondernemen. Momenten vastleggen voor in het plakboek van het leven.


Het is fijn om een knuffel te geven en te ontvangen. Na een gezellige stapavond, of na een fijn gesprek waarbij alles op tafel ligt. Het is fijn om begrip te tonen en te ontvangen. Als ik m'n hart lucht of luister naar het hart van de ander. Het is fijn om samen te lachen. Om een hilarisch moment die ik samen beleef en waar we iedere keer weer op terug komen. Het is fijn om dat soort mensen om me heen te hebben.
En ik bof. Want ik heb ze!
Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten