8 jan 2013

Eerlijk zijn, is aangeven!


Ik ben een prinses als het gaat om verbloemen van gedrag, stemming en gevoel. Ik zeg het niet graag tegen- en over mezelf, maar het is gewoon zo. Een nieuwe zet voor 2013 is vooral eerlijk te zijn tegen anderen, maar ook tegen mezelf.
Ik ben een geboren masker-draagster. Ik weet niet of die term bestaat, anders is het bij deze uitgevonden.
Het is niet zo dat ik met alles een masker draag. Ik ben gewoon geen prater.
Ik heb het nooit gedaan. Als kind klikte ik nooit en zei ik al helemaal niet welke voorkeur ik had voor spelletjes of rollen om te spelen.
Mijn standaard tekst was: - en is nog altijd - "Maakt mij niks uit."
En ik ben eerlijk, want het maakt me verder ook niks uit. Als iemand me vraagt wat ik wil gaan doen, is niet altijd leuk om te zeggen dat ik het niet weet. Meestal weet ik ook niks en zeg ik maar dat het me niets uitmaakt.

Nu ben ik wel weer het type dat geen blad voor de mond neemt. Ik ben een flapuit, geef ongezout mijn mening als ik denk dat het moet en jaag hier regelmatig mensen tegen me in het harnas.
Ik kom regelmatig in relletjes verzuild waar ik een aandeel in heb, omdat ik iets gezegd zou hebben wat niet in goede aard is gevallen. Excusé moi! 
Het zou kunnen betekenen dat ik het doe om mezelf een plezier te doen. Nee! Juist niet!
Stiekem haat ik roddelen. Ik word zelfs pissig als mensen nare dingen tegen me vertellen over andere mensen. Ik krijg er vooroordelen van en denk alleen maar: 'Vertel het lekker tegen diegene zelf'.
Klinkt best positief voor me in het kader van: Mezelf nergens druk om maken.


Ik kan me namelijk druk maken om de kleinste dingen als mensen iets tegen me hebben gezegd. Het hoeft maar door een whatsapp berichtje te komen en ik verdenk mensen al wel niet wat ze allemaal van me vinden en hoe ze over me denken.
Bij de mensen die ik vertrouw, ga ik daar al niet meer vanuit. Dan durf ik vaak wel te zeggen en aan te geven wat ikzelf wil, ook al moet ik de ander daarmee teleur stellen.
Maar als ik dan kijk naar het aspect: iets dwars zitten. Dan kom ik weer tot de bekroning tot prinses op de erwt! Ik ben een dramaqueen, een drukte maker en kan het niet oplossen.
Vaak is het leed dan al geschiet en ben ik verder van huis dan ooit. Ik geef mezelf de schuld van de fout en reken het mezelf dagen daarna nog af.
Gevoel aangeven is iets wat een mens moet leren. Dat heb ik inmiddels zelf ondervonden, maar wat een helse tocht is dat soms.
Ik heb inmiddels mensen om me heen verzameld bij wie ik mijn eerlijk zijn en het aangeven van wil en gevoel kan oefenen. Maar ik ben er nog lang niet.
Dus mijn voornemen, al noem ik ze niet graag zo, voor 2013 is: eerlijk zijn, is aangeven!
En nu doen Manon! Het scheelt een hoop gejank en prinses op de erwt gevoel.

Manon



Geen opmerkingen:

Een reactie posten